Uitdagende lesopdrachten voor in de klas aansluitend op het TV-programma Anna’s Brains
Aankomende maandag is het zover! Aflevering 1 van het nieuwe VPRO-programma waar wetenschapsjournalist Anna Gimbrère met haar team wetenschap en technologie inzet om schijnbaar onmogelijke vragen van BN-ers op te lossen. Stichting FutureNL heeft een lespakket ontwikkeld dat aansluit bij dit TV-programma, precies op tijd voor het nieuwe schooljaar. Met acht uitdagende lesopdrachten die aansluiten bij de afleveringen van het programma maken leerlingen uit groep 7/8 (basisonderwijs) en klas 1/2 (voortgezet onderwijs) kennis met technologie als pratende computers en realtime data over luchtvervuiling. Ook gaan zij zelf aan de slag, onder andere met het bouwen van een hologram, een 3d ontwerp, toffe proefjes en het schrijven van een algoritme. Zo ontdekken leerlingen de mogelijkheden van technologie.
Over Anna’s Brains
Kun je een auto opladen met de bliksem? Waarom is er nog geen zelfrijdende fiets? Is het mogelijk om op lucht te surfen? Wetenschapsjournalist Anna Gimbrère werpt in het populair wetenschappelijke Anna’s brains alles in de strijd om dit soort prikkelende vragen van bekende Nederlanders te beantwoorden. Samen met een team van jonge uitvinders en wetenschappers zet ze wetenschappelijke kennis, lef en creativiteit in om tot spectaculaire antwoorden te komen. Net zoals in de wetenschap is ieder proces er een van vallen en opstaan en is het resultaat altijd de moeite waard. Maar of de BN’ers dan ook echt tevreden zullen zijn met de bijzondere oplossing die Anna en haar brains hebben bedacht, zal moeten blijken. Het VPRO-programma Anna’s Brains is vanaf maandag 30 augustus wekelijks te zien om 20.25 uur op NPO3.
Gratis Digi-doener opdrachten aansluitend op de afleveringen van Anna’s brains
Bij iedere aflevering (8) van Anna's brains heeft FutureNL een uitdagende Digi-doener opdracht ontwikkelt rondom digitale vaardigheden, burgerschap, technologie & ethiek waar leerlingen zelfstandig mee aan het werk kunnen. De leerlingen maken kennis met on de eeuwenoude origami kunst, pratende computers, wereldwijde realtime data over luchtvervuiling en gaan zelf aan de slag met o.a. het maken van een hologram, een 3d ontwerp, toffe proefjes en het schrijven van een algoritme. De lesopdrachten zijn gekoppeld aan de vakken natuur, wetenschap & techniek.
Docenten kunnen gebruik maken van de beknopte handleiding en de Digi-slides voor een plenaire klassenstart en afronding, maar dat hoeft niet. De opdrachten zijn klaar voor gebruik en zelfstandig te maken. Meer informatie en aanmelden: https://futurenl.org/annasbrains/
Digitale en technische skills zullen in de toekomst steeds belangrijker worden. Het is dan ook van belang dat er in het onderwijs meer aandacht is voor de kansen en mogelijkheden van technologie. Daarom bundelen VPRO, UpgradeNL en FutureNL hun krachten met dit initiatief.