Digi-doeners

Een speciale reeks Digi-doeners: Introductielessen voor jonge ontdekkers in de wereld van tech. Over de volgende onderwerpen zijn lessen beschikbaar:

Bekijk de bijbehorende DIY-opdrachten hier!

Een samenwerking tussen

Aan de slag met tech in groep 7/8 (PO) en klas 1/2 (VO)

Leerlingen zijn bedenkers en makers van het materiaal

In co-creatie met experts & bedrijven binnen de tech sector

Compleet met handleiding, lesbrief en digi-slides

10 actuele lessen het hele jaar door, kosteloos te gebruiken

0

leerlingen hebben al meegedaan met een Make Tech Yours Digi-doener les!

Verspreid de liefde voor tech tijdens de #Valentechweek

Van 5 t/m 16 februari vieren FutureNL en UpgradeNL samen met jou Valentechweek! Wil jij ook met je leerlingen op ontdekkingsreis en spelenderwijs ervaren hoe leuk techniek is? Vraag een gastles aan of doe zelf een kant-en-klare Make Tech Yours Digi-doener in jouw klas. Kosteloos! Sta je niet voor de klas? Geef in jouw buurt een gastles! Of verspreid de liefde voor tech door een e-card te versturen of een afbeelding te posten op social media.

Spread tech! #ValenTECH

Leuke interactieve doe-lessen voor jonge ontdekkers in tech.

LES 1

AR/VR maakt je beter?!

In co-creatie met klas 2mb van Heerbeeck college en in samenwerking met Philips & experts.

Tijdens deze les ervaren de leerlingen dat je met de werkelijkheid kunt spelen. Een wereld kan helemaal virtueel zijn (met de computer gemaakt) of een combinatie bevatten van de echte wereld en computeranimaties. Is wat je ziet echt? De kinderen gaan hun eigen omgeving én de gezondheidszorg vanuit hun eigen creativiteit leuker, handiger en slimmer maken.

De les bestaat uit een docentenhandleiding, DIY-opdracht en slides voor op het digi-scherm in de klas. 15 minuten voorbereidingstijd.

PRIMAIR ONDERWIJS

VOORTGEZET ONDERWIJS

LES 2

Bionica: Leren van dieren

In co-creatie met groep 7 van De Freinetschool en in samenwerking met Festo & experts.

Tijdens deze les ervaren leerlingen dat veel ontdekkingen die mensen doen zijn terug te leiden naar de natuur. Vissen, vleermuizen, vogels en olifanten: allemaal voorbeelden van dieren die ons hebben geholpen aan slimme technologische ontwikkelingen. De leerlingen ontdekken hoe dieren ons inspireren en denken na over slimme natuurlijke oplossingen voor problemen, bij mens én dier.

De les bestaat uit een docentenhandleiding, DIY-opdracht en slides voor op het digi-scherm in de klas. 15 minuten voorbereidingstijd.

PRIMAIR ONDERWIJS

VOORTGEZET ONDERWIJS

LES 3

Besturingssystemen: Slim schakelen

In co-creatie met klas VK1c van Dongemond College en in samenwerking met Vekon & experts.

Bijna alles wat we om ons heen zien aan elektrische apparaten moet worden bestuurd.Dat gebeurt met regelelektronica, verpakt in schakelkasten. Tijdens deze les denken leerlingen na over hoe een wereld zonder elektronische besturing eruit zou zien. En welke apparaten in de school worden eigenlijk allemaal elektronisch aangestuurd? Daarnaast staat het productieproces centraal. Dingen maken, dat wil je graag zo efficiënt mogelijk doen. De leerlingen gaan zelf processen verbeteren. Ze leren hierbij onder meer over taakspecialisatie, slimme logistieke oplossingen en effectieve samenwerking.

De les bestaat uit een docentenhandleiding, DIY-opdracht en slides voor op het digi-scherm in de klas. 15 minuten voorbereidingstijd.

PRIMAIR ONDERWIJS

VOORTGEZET ONDERWIJS

LES 4

Verlichting: Alles is licht

In co-creatie met groep 7 van basisschool De Meent en in samenwerking met Signify & experts.

De leerlingen treden vandaag een magische wereld binnen. De wereld van licht. Zonder licht zijn we nergens. Doe je ogen maar eens dicht en probeer een boek te lezen, te sporten of te gamen. Licht is van het grootste belang in onze samenleving. We gebruiken het niet alleen om goed te kunnen zien. We gebruiken het bijvoorbeeld ook om voedsel te laten groeien of langer goed te houden, om producten lekkerder te laten lijken in de supermarkt. En we kunnen zelfs wifi maken met licht!

De les bestaat uit een docentenhandleiding, DIY-opdracht en slides voor op het digi-scherm in de klas. 15 minuten voorbereidingstijd.

PRIMAIR ONDERWIJS

VOORTGEZET ONDERWIJS

LES 5

Robotica

In co-creatie met groep 8 van kindcentrum De Heydonck en in samenwerking met Sara Robotics & experts.

Deze les gaat het over robots. Robots zetten auto’s in elkaar. Ze kunnen inpakken, sorteren, verplaatsen. Maar ze kunnen ook mensen helpen. Bijvoorbeeld in de zorg of in het onderwijs. Hoe zien die robots eruit? Wat kunnen ze al? En wat willen we dat ze over tien jaar kunnen? Deze les is interactief en creatief. Daarnaast gaat het over de ethiek van robots: wat laat je wél aan ze over en wat juist niet? En hoe maak je ze veilig?

De les bestaat uit een docentenhandleiding, DIY-opdracht en slides voor op het digi-scherm in de klas. 15 minuten voorbereidingstijd.

PRIMAIR ONDERWIJS

VOORTGEZET ONDERWIJS

LES 6

Sensorsamenleving

In co-creatie met groep 8 van Dalton Kind Centrum Helen Parkhurst en in samenwerking met Siemens & experts.

Via de sensoren waarover elke leerling zélf beschikt (zintuigen) duiken we in de wereld van technologische innovatie. Welke sensoren komen de leerlingen tegen in hun dagelijks leven? Zou je de klas kunnen verbeteren met behulp van sensoren? En natuurlijk is er ook aandacht voor de ethische vraag: hoe zit het met je privacy, als sensoren voortdurend alles in de gaten houden...

De les bestaat uit een docentenhandleiding, DIY-opdracht en slides voor op het digi-scherm in de klas. 15 minuten voorbereidingstijd.

PRIMAIR ONDERWIJS

VOORTGEZET ONDERWIJS

LES 7

Microchips

In co-creatie met OBS Dick Bruna, locatie 't Heike, en in samenwerking met ASML & experts.

Als er één uitvinding is die ons leven heeft veranderd, dan is het.... de microchip! Microchips zitten echt óveral in. In je computer, de broodrooster en tegenwoordig zelfs in je kat of hond (als die ‘gechipt’ is). Vandaag ontdekken de leerlingen alles over de waanzinnige wereld van de microchip. Zo’n chip is kleiner dan een speldenknop en wordt gemaakt met een machine die waarschijnlijk uit Nederland komt. Want Nederland is kampioen chipmachines maken. Wat betekenen microchips in jouw leven? Zijn we misschien wel te afhankelijk geworden van deze technologie? En hoe zou de wereld eruitzien zonder microchips?

De les bestaat uit een docentenhandleiding, DIY-opdracht en slides voor op het digi-scherm in de klas. 15 minuten voorbereidingstijd.

PRIMAIR ONDERWIJS

VOORTGEZET ONDERWIJS

LES 8

Circulaire kassen

In co-creatie met Groep 7 van de Aloysiusschool in Maasland en in samenwerking met PRIVA & experts.

Nederland is goed in akkerbouw. Dat zie je als je over de snelweg tussen de akkerlanden rijdt. Maar we zijn ook goed in glastuinbouw: groenten en fruit kweken in een kas. Het voordeel van een kas is dat je alle omstandigheden heel precies kunt bepalen. Krijgen de planten genoeg licht, lucht, water en voedingsstoffen? In een kas wordt planten kweken bijna een wetenschap!

In deze les denken leerlingen na over nieuwe, slimme oplossingen om alle mensen op aarde van voedsel te voorzien. En ze gaan zelf aan de slag in de klas met een heus wetenschappelijk planten experiment.

De les bestaat uit een docentenhandleiding, DIY-opdracht en slides voor op het digi-scherm in de klas. 15 minuten voorbereidingstijd.

PRIMAIR ONDERWIJS

VOORTGEZET ONDERWIJS

LES 9

Fietsen

In co-creatie met Groep 6/7 van Basisschool De Wensvogel in Dieren, en in samenwerking met Gazelle & experts.

Een fiets is een fiets. Niet zo heel speciaal, toch? Toch wel! Fietsen worden steeds beter, slimmer, onderhoudsvriendelijker, sterker en... elektrisch. Kortom: fietsen zitten boordevol innovaties (nieuwe uitvindingen) en techniek. Daar weten ze alles van bij de fietsenfabriek van Gazelle. In deze fabriek worden 300.000 fietsen per jaar gemaakt! 

De les bestaat uit een docentenhandleiding, DIY-opdracht en slides voor op het digi-scherm in de klas. 15 minuten voorbereidingstijd.

PRIMAIR ONDERWIJS

VOORTGEZET ONDERWIJS

LES 10

Evenwicht, zwaartepunt en contragewicht

In co-creatie met Groep 6/7 van basisschool Stella Nova in Gennep en in samenwerking met Hyster Yale & experts.

In deze les gaan de leerlingen aan de slag met de onderwerpen evenwicht, zwaartepunt en contragewicht. Ze onderzoeken, ontwerpen en bouwen hun eigen hijskraan. En ze verplaatsen daarmee een zwaar voorwerp. Zonder dat ze het weten, krijgen de leerlingen zo een inkijkje in de wereld van de natuurkunde. Dankzij natuurkundige regels kun je voorspellen wat er gaat gebeuren en zorgen dat een kraan niet omvalt. Handig!

De les bestaat uit een docentenhandleiding, DIY-opdracht en slides voor op het digi-scherm in de klas. 15 minuten voorbereidingstijd.

PRIMAIR ONDERWIJS

VOORTGEZET ONDERWIJS

Opdrachten die leerlingen zelfstandig kunnen maken. Aansluitend op een Digi-doener les, maar ook los te gebruiken. Handig als klaaropdracht of om als huiswerk mee te geven!

Primair onderwijs

Voortgezet onderwijs

In samenwerking met